Villkor&info

Köpevillkor – Decibelmatare.se drivs av Faleco AB – Org#: 559000-3173

Allmänt

Decibelmatare.se säljer instrument för ljudnivåmätningar. Försäljning sker till kunder i Sverige, både privatpersoner och företag. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpevillkor. Tvist enligt dessa villkor skall avgöras enligt svensk lag. Decibelmatare.se (Faleco AB) följer Konsumentverkets rekommendationer.

Beställning

Produkterna beställs här i vår webbshop på Decibelmatare.se. Om du stöter på problem är du välkommen att kontakta oss, så hjälper vi dig. En beställning via Internet är genomförd när du fått en orderbekräftelse från oss. Vi garanterar dock inte att vi alltid kan leverera alla produkter du beställt på webbshopen till utsatt leveransdatum.

Leveranstid

Normal leveranstid är 2-4 arbetsdagar inom Sverige från beställningsdagen. Om du beställer en produkt som är tillfälligt slut, restnoteras hela ordern till dess att full leverans kan ske. Ta kontakt med kundsupport om du vill ha delleverans.

Bekräftelse

Så snart vi mottagit din beställning skickar vi dig en bekräftelse per e-post med information om din beställning. Det är bra om du sparar orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuell kontakt med vår kundsupport.

Betalningsalternativ

1) Du väljer att betala direkt i vår e-butik (Kassa) – gäller både privat- och företagskunder

Payson logo

Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett PaysonKonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. Payson startade 2004 i Sverige och flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet. Läs mer om Payson här: www.payson.se

I kassan finns också alternativet att förskottsbetala Faleco AB genom banköverföring.

2) Du väljer att betala genom att få faktura från Faleco AB – gäller endast företagskunder

För många företag är det enklare (och oftast endast möjligt) att beställa genom att först få offert/prisuppgift och sedan efter beställning få faktura direkt från leverantören. I detta fall gäller avtal och leveransbestämmelser enligt Svensk Elektronik Allmänna Leveransbestämmelse – SEAL 2012.

Frakt

Vi tillämpar fri frakt för alla leveranser inom Sverige. Vi använder oss företrädelsevis av PostNords tjänster. Varorna levereras till din brevlåda eller till det utlämningsställe som ligger närmast dig. När paketet har kommit fram till utlämningsstället får Du ett sms, e-post eller brevmeddelande.

Transport

Om varan skadas eller kommer bort under transporten är vi betalningsansvarig. Du måste dock meddela vår kundsupport inom 10 dagar. Om varan skadas eller kommer bort då du returnerar den är du betalningsansvarig.

Ej uthämtade paket

Hämtar du ej ut dina varor som du beställt så debiteras du vår kostnad för att skicka ditt paket fram och tillbaka samt lagerkostnad. Kostnaden för detta är för närvarande 295 kr. Ej uthämtade paket omfattas inte av ångerrätten eller 14 dagars returrätten enligt Konsumentverkets rekommendationer. Vid frågor kontakta vår kundsupport.

Ändring av order

Du har möjlighet att ändra din order fram till dess att paketet har skickats.

Returer

• Ångerrätt – gäller endast om Du betalar direkt i vår e-butik.

Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa dagen efter du tog emot varan. Om du vill utnyttja din ångerrätt, returnera varan i originalförpackning och i väsentligen oförändrat skick. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Returnera produkten till vår returadress. Du står för returfrakten. Det är viktigt att en kopia av orderbekräftelsen, faktura eller följesedel bifogas för att vi skall se vilken order returen kommer från. Skriv ett meddelande till oss där det klart framgår att du vill utnyttja din ångerrätt. Vid en situation där den returnerade produkten inte går att sälja för ordinarie pris på grund av slitage eller liknande så kommer ett avdrag motsvarande värdeminskningen att göras. Eventuella transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Efter vi mottagit returvaran återbetalar vi dina pengar till angivet bankkonto eller betaltjänst inom max 14 dagar alternativt makulerar din faktura om den inte är betald.

• Reklamation & retur

Skulle du få en defekt eller fellevererad vara kontakta vår kundsupport så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar. Vi skickar Dig en returfraktsedel så Du kan returnera varan kostnadsfritt. Viktigt, varan skall skicks tillbaka i det skick som den mottogs åtföljd av en skade- eller felanmälan. Vi skickar dig en felfri vara respektive rätt produkt så snart vi mottaget returen. Eventuella transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Om vi mot förmodan inte blir överens vid en reklamation har du som svensk konsument möjlighet att ta hjälp av Allmänna reklamationsnämnden.

Garantier

Alla varor som säljs på denna webbplats omfattas av en garanti på tolv (12) månader. Garantin gäller inte om du varit oaktsam, tex olyckshändelse, vanvård, onormal användning eller att du inte följt skötsel och serviceanvisningar. Om garantin behöver utnyttjas börja med att kontakta vår kundsupport. Vid garantiärenden sänder vi ut en fraktsedel för returfrakten.

Reservationer

• Vi gör vårt yttersta för att tillhandahålla så korrekt information som möjligt, men vi reserverar oss för eventuella slutförsäljningar samt eventuella bild- och textfel.
• Vi förbehåller oss också rätten att ändra priser och villkor utan föregående avisering. De priser och villkor som gäller är de som angivits vid varje köptillfälle.
• Vi har ingen förpliktelse att leverera varor med uppenbar fel prissättning.
• Vi garanterar inte att varor levereras inom angiven tid då oförutsedda förseningar kan inträffa.
• Vi lämnar ingen kompensation för olägenheter som kan uppstå vid eventuella förseningar.

Avfall & Återvinning

Vi följer förordning (SFS 2014:1075 och SFS 2008:834) om producentansvar för elektriska och elektroniska produkter. Använda och kasserade produkter kan lämnas vid El-retur återvinningsstationer inom Sveriges gränser.

Force Majeure

Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.